Groep 6-8
Uitgevoerd door: Inge Hobers (De Lanterfant) en José Runhaar (Fyr Toneel)
Thema Uitvindingen-creatief denken en doen
Les 1: Beeldend o.l.v. Inge
Les 2: Drama o.l.v. José
Techniek en materiaal: Creatief denken en doen
Locatie: Les 1: Beeldende les in de klas
Les 2: Drama les in de klas of het speellokaal
Tijdsduur: 2 x 1,5 uur (Beeldend en drama)
Kerndoelen: Kunstzinnige oriëntatie: 54, 55 en 56
Bijzonderheden:
Inge neemt alle materialen mee en heeft een digibord nodig.
José neemt haar eigen geluidsinstallatie mee.
De leerkracht moet actief bij de lessen aanwezig zijn
De leerkracht maakt foto’s van de uitvindingen en print deze voor iedere leerling.
Belangrijk! Deze workshops worden aansluitend en op dezelfde dag gegeven (wel met een pauze voor de kinderen er tussen). Je neemt met dit project dus twee workshops af!
Eureka!
In dit project gaan we nieuwe uitvindingen uitdenken en ontwerpen. Welk probleem zou je op willen lossen en hoe kan je dat doen?
Doelen:
· Verschillende kunstdisciplines met elkaar verbinden
· Verdieping binnen het thema
· Verbinden met elkaar door samenwerken
· Kennis maken met verschillende denk -en maakstrategieën
· Stimuleren van creatief denken en doen
· Leren presenteren d.m.v. toneelspel
· Personages, rollenspel, uitvergroot spel
Les 1 Beeldend:
Tijdens deze les leren de kinderen om samen, in korte tijd, unieke, eigenzinnige uitvindingen te bedenken. We maken daarbij gebruik van enkele denkstrategieën en brainstorm-tekenoefeningen. Daarna werken de kinderen 1 idee verder uit; deze uitvinding vormt het uitgangspunt voor de dramales. De uitvindingen worden door de eigen leerkracht op de foto gezet en per leerling uitgeprint. op deze manier kan iedereen de uitvinding, als foto, mee naar huis nemen.
Les 2 Drama:
Tijdens deze les worden de uitvindingen per groepje gepresenteerd door het maken van een reclame/infomercial. We bekijken en bespreken eerst reclames. Daarna bedenken we een probleem die onze uitvinding gaat oplossen. Bij de al bedachte naam van de uitvinding bedenken we ook een tagline/slogan en/of een reclametune. De reclame wordt uitgespeeld in de klas. In het spel oefenen met uitvergroten, problemen oplossen en een typetjes/personage spelen.
De workshops worden aansluitend gegeven. Eerst de beeldende les en daarna de drama les.
Door meerdere vakken en kunstdisciplines te verbinden, worden er meer hersenverbindingen aangelegd. Daardoor ontstaat er verdieping van de lesstof, valt er meer te ontdekken en meer te leren!