Groep 5 en 6
Uitgevoerd door: De Lanterfant
Website: https://www.delanterfant.nl/
Techniek en materiaal: Frottage en collage
Locatie: In eigen klaslokaal
Tijdsduur: 1,5 uur
Kerndoelen: Kunstzinnige oriëntatie: 54, 55 en 56
Bijzonderheden:
Graag klaarzetten: digibord, tafels verdelen over 6 groepen
De leerkracht van de groep is aanwezig en wordt van harte uitgenodigd om mee te doen.
Frottages van Max Ernst
In deze workshop leren de leerlingen:
wat frottage is;
kijken naar kunst van Max Ernst en ander frottagewerk;
verwoorden wat ze zien, voelen en denken;
een mening vormen en die van een ander respecteren;
zichzelf uiten;
dat kunst maken leuk mag zijn!
We starten met het bekijken van het werk van Max Ernst. De eerste kunstenaar die frottage toepaste in zijn kunst. Daarnaast bekijken we ook frottagekunst van anderen. We bespreken wat we zien en luisteren naar elkaars observaties en ideeën.
Hierna gaan we zelf aan de slag met het maken frottage (frotter = wrijven in het Frans). Ieder groepje heeft een ontdekdoosje met allerlei materiaal. We starten met het bekijken van die materialen en gaan minstens 2 blaadjes vol frottages maken. Vervolgens even bij elkaar kijken, voor nieuwe inspiratie en daarna maken we een collage (alweer zo'n Frans woord!) met de frottagebladen.
Aan het eind van de les bekijken we elkaars werk en praten we over het proces, wat we ontdekt hebben, lastig vonden, opgelost hebben, etc.
We leren
wat frottage is
kijken naar kunst van Max Ernst en ander frottagewerk
verwoorden wat ze zien, voelen en denken
een mening vormen en die van een ander respecteren
zichzelf uiten
dat kunst maken leuk mag zijn!